Vývoj dopravnej nehodovosti
Počet DN výrazne súvisí s kvalitou cestnej siete. Ak chceme mať bezpečné a rýchle komunikácie, musíme dostavať diaľnice a rýchlostné cesty.
Európska komisia v septembri roku 2001 vydala novú spoločnú dopravnú politiku: „Dopravná politika EÚ do roku 2010 – Čas rozhodnúť“. Táto politika venuje významnú pozornosť otázkam bezpečnosti cestnej premávky. Základným cieľom je zníženie úmrtnosti v cestnej premávke do roku 2010 o 50 %, oproti roku 2002, ktorú si dala taktiež za cieľ vláda SR.
V roku 2002 bolo usmrtených na Slovenských cestách 610 osôb. V roku 2009 prijala vláda Slovenskej republiky Zákon č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke. Tento zákon upravuje pravidlá cestnej premávky, práva a povinnosti osôb v súvislosti s cestnou premávkou, povinnosti pri DN a pôsobnosť orgánov verejnej správy na úseku organizácie riadenia cestnej premávky. Jeho hlavnou úlohou je zníženie nehodovosti a úmrtnosti na cestných komunikáciách.
Obr. 3 Počet dopravných nehôd za obdobie rokov 2005 až 2010 a odhad na rok 2011
Ako vidíme na obrázku 3 počet DN začal v posledných rokoch výrazne klesať. Na obrázku je aj predpokladaný počet DN na rok 2011. PZ SR si dal na tento rok úlohu znížiť počet DN o 5 000, oproti roku 2010.
Počet DN výrazne klesol medzi rokmi 2008 a 2009. Nebolo to spôsobené len tým, že by bolo na slovenských cestách menej nehôd, ale aj tým, že spolu so zákonom č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke sa určili aj presné pravidlá, čo sa považuje za DN a čo je považované len za škodovú udalosť.
Podľa Zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke sa za DN považuje udalosť v cestnej premávke, ktorá sa stane v priamej súvislosti s premávkou vozidla pri ktorej:
- sa usmrtí alebo zraní osoba,
- poškodí sa cesta alebo všeobecne prospešné zariadenie,
- uniknú nebezpečné veci,
- na niektorom zo zúčastnených vozidiel vrátane prepravovaných vecí alebo na inom majetku vznikne škoda prevyšujúca čiastku 3990 eur.
Za DN sa považuje aj škodová udalosť ak:
- je vodič zúčastneného vozidla pod vplyvom alkoholu alebo inej návykovej látky,
- účastníci škodovej udalosti sa nedohodli na jej zavinení,
-
ak účastník škodovej udalosti nesplní jednu z nasledovných povinností:
- bezodkladne zastaviť vozidlo,
- preukázať svoju totožnosť inému účastníkovi škodovej udalosti,
- poskytnúť údaje o poistení vozidla,
- zdržať sa požitia alkoholu alebo inej návykovej látky,
- urobiť vhodné opatrenia, aby nebola ohrozená bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.
Škodová udalosť je udalosť v cestnej premávke, ktorá nenapĺňa podmienku definície DN. Ostatné udalosti v cestnej premávke, pri ktorých vznikla škoda v priamej súvislosti s premávkou vozidla, sa na účely tohto zákona nepovažujú za DN. Takéto udalosti sú škodovou udalosťou, ktorú orgány PZ SR neobjasňujú. Nie sú ani v evidencií PZ SR z ktorých sa robia štatistiky, sú len v evidencií poisťovní.
V prípade vzniku DN ktorá spĺňa požiadavky DN je treba kontaktovať jednotlivé zložky integrovaného záchranného systému na číslach:
- Hasičský a záchranný zbor - 150
- Záchranná a zdravotný služba - 155
- Policajný zbor - 150
- Linka 112 - jednotné európske číslo tiesňového volania
Tab. 3 Počet dopravných nehôd s následkom usmrtenia za obdobie rokov 2005 - 2010
Z tabuľky 3 vyplýva, že za posledné roky sa znížil počet usmrtených na slovenských cestách. Cieľ, ktorý bol stanovený sa nám bohužiaľ ale nepodarilo dosiahnuť, pretože oproti roku 2002 sa znížila úmrtnosť na slovenských cestách len o 265 osôb a podľa stanovených cieľov sa mala znížiť až o 305 osôb.