Určovanie KNL na cestných komunikáciách v SR podľa programu Eurorap
EuroRap (European road assessment programe) je nezisková organizácia so sídlom v Bruseli, ktorá sa zaoberá hodnotením bezpečnosti cestnej infraštruktúry. Tento program združuje v súčasnosti viac ako 60 krajín na celom svete. Základnou filozofiou je hodnotenie bezpečnosti konkrétnej cesty podľa toho, do akej miery dokáže ochrániť účastníkov DN pred úmrtím a ťažkým zranením.
Používa dvojstupňový systém hodnotenia.
- Stupeň - protokol RRM (Road Risk Mapping) hodnotí bezpečnosť cestnej infraštruktúry na základe štatistických údajov o dopravnej nehodovosti a intenzite dopravy. Výstupom je mapa miery rizika, rozdelená do 5 farebných pásiem, ktorú uvádzam nižšie.
- Stupeň - druhý protokol RPS (Road Protection Score) nadväzuje na prvý stupeň. Je to fyzická inšpekcia cestnej infraštruktúry, ktorá koriguje výsledky protokolu RRM a presne identifikuje rizikové atribúty cesty. Výstupom je komplexná bezpečnostná analýza cesty, mapa rizika, ktorá zahŕňa obidva protokoly a výsledné hodnotenie úrovne bezpečnosti cesty hodnotí systémom hviezdičiek od 1 do 5.
Tab. 6 Prehľad rizikových ciest podľa EuroRapu a ich dĺžka
Obr. 7 Miera rizika na sledovaných cestách podľa Eurorapu za roky 2007-2009
Ako vidíme z obrázka 7 podľa programu EuroRap je v SR veľa rizikových ciest. Až 63 % je s vysokým rizikom alebo vysokým stredným rizikom. Znamená to, že viac ako polovica slovenských ciest stále nemá dostatočný potenciál, aby ochránila posádku vozidla pri DN. Oproti tomu je len 18 % ciest s nízkym alebo nízkym stredným rizikom čo je dosť málo.
Program sleduje DN za posledné tri roky ktoré sa stali vo vzťahu k intenzite dopravy. To znamená – čím menej dopravy a viac nehôd, tým je cesta rizikovejšia. Sledujú sa pritom DN s úmrtiami alebo ťažkými zraneniami.
SSC a program Eurorap určujú KNL odlišným spôsobom. Môže sa stať, že SSC určí KNL, ktorá je s je podľa metodiky EuroRap bezpečná, keďže za posledné tri roky na nej nezomrel ani jeden človek. Tento princíp funguje aj naopak. Vysoko riziková cesta, ktorú určil program Eurorap nie kritická podľa SSC pretože z matematicko-štatistického hľadiska celkový počet nehôd na nej neprekročil stanovenú kritickú hranicu. Aj napriek tomu na takýchto cestných s relatívne nízkou intenzitou dopravy počas 3 rokov ľudia pravidelne zomierajú alebo sú ťažko zranení.