Intenzita cestnej dopravy

Ekonomický rozvoj SR prináša zvyšujúce sa nároky na dopravnú infraštruktúru. Dochádza k preťažovaniu ciest k čomu prispel aj prechod dopravy zo železničnej na cestnú dopravu. Zvyšuje sa aj celková intenzita dopravy a počty motorových vozidiel.

Slovenská cestná sieť nebola stavaná na takéto množstvo automobilov. V súčasnosti sa to prejavuje hlavne:

  • častými kongesciami a nehodami,
  • nedostatkom parkovacích miest v centrách a na sídliskách miest,
  • zhoršujúcim a nevyhovujúcim technickým stavom pozemných komunikácií, ktorý sa prejavuje hlavne v zimných mesiacoch,
  • zhoršujúcim životným prostredím.

 

Intenzita cestnej dopravy v rozsahu celého územia SR je sledovaná a meria sa v pravidelných 5 ročných cykloch. Slúži na overenie údajov o vývoji na cestách európskej siete, o rozsahu intenzity cestnej dopravy a vytvára podklady na usmernenie investičných zámerov pre dopravné plánovanie. Pomocou nej zisťujeme zaťaženosť komunikácií, potrebu ďalšej výstavby cestnej siete a ďalšie informácie. V tabuľke 1 a obrázku 1 (dole) je znázornená intenzita cestnej dopravy od roku 1995.

 

Tab. 1 Intenzita cestnej dopravy v ročnom priemere denných intenzít

      

                                             Obr. 1 Intenzita cestnej dopravy v ročnom priemere denných intenzít

 

Okrem toho je uskutočňované aj každoročné sčítavanie motorových vozidiel. Počty osobných motorových vozidiel evidovaných v SR sú znázornené v tabuľke 2 a v obrázku  2.

 

            Tab. 2 Počet evidovaných osobných motorových vozidiel a celkový počet evidovaných vozidiel v SR

                          

             

              Obr. 2 Počet všetkých motorových vozidiel evidovaných v SR

 

Z tabuliek 1 a 2 a z obr. 1 a 2 je zrejmé, že každoročne dochádza k zvýšeniu počtu vozidiel na cestách. Tento problém má celá Európa. S rastúcim počtom vozidiel na komunikáciách sa zvyšuje aj počet dopravných nehôd a zhoršuje sa stav cestnej komunikácie.

 

Výsledky celoštátneho sčítania dopravy za rok 2010 ešte neboli spracované do konečných štatistických údajov, ale sú už zverejnené štatistické údaje intenzity dopravy pre jednotlivé mestá.

 

Z hľadiska bezpečnosti sú najrizikovejšie cesty I a II triedy, teda tie kde je protismerná premávka, ktorá nie je nijako oddelená. Je tam väčšia koncentrácia chodcov a cyklistov. Diaľnice a rýchlostné cesty s fyzickým oddelením uprostred majú väčší štandard bezpečnosti.