Identifikácia rizík dopravy po kritických nehdových lokalitách

Dopravní analytici sa snažia identifikovať riziká na jednotlivých úsekoch cestnej siete. Snažia sa ich analyzovať, hodnotiť ich a aj poučiť sa z predchádzajúcich DN, ktoré tak isto analyzujú a skúmajú ich príčinu vzniku. Zo získaných informácií sa snažia navrhnúť opatrenia ktoré znížia riziko vzniku DN. Tieto opatrenia by nemali byť finančne náročné inak by sa navrhované opatrenia nemuseli zaviesť do praxe.

 

Riziko – predstavuje významný prvok, ktorý ovplyvňuje bezpečnosť systémov. Je kvantitatívne a kvalitatívne vyjadrenie ohrozenia, stupeň miera ohrozenia. Je to pravdepodobnosť vzniku negatívneho javu a jeho dôsledok.

  • Riziko je možné znižovať vykonaním preventívnych opatrení, či už je to znižovanie povolenej rýchlosti, výstavba a obnova ciest alebo policajné hliadky na cestách.
  • Riziko nemôže byť nulové a hlavne v doprave. V podstate každá jazda so sebou prináša určitú mieru rizika. Aj keď vodič urobí všetko preto, aby zabránil nehode a svojmu zlyhaniu, nedokáže ovplyvniť chovanie druhého vodiča, ktorý môže ohroziť aj jeho.

 

Bezpečnosť v cestnej doprave ovplyvňuje celý rad faktorov, ktoré sa navzájom ovplyvňujú. Z hľadiska vzniku dopravných nehôd sú to hlavne tieto faktory:

                                           

                                              Obr. 5 Faktory ovplyvňujúce vznik dopravných nehôd

       

Ľudský faktor

Má najväčší podiel na vzniku DN. Do tohto faktora patrí aj správanie chodcov a cyklistov nielen vodičov motorových vozidiel. Človeka pri vedení motorového vozidla výrazne ovplyvňujú jeho psychologické možnosti. Najdôležitejšie sú: vnímanie, rozhodovanie a reagovanie.

 

Veľký vplyv na psychologické vlastnosti vodiča majú:

  • požitie alkoholu alebo inej látky, ktorá ovplyvňuje schopnosť viesť motorové vozidlo,
  • povahové vlastnosti človeka – agresivita, arogancia,
  • únava za volantom.

 

Na obrázku 6 uvádzam hlavné príčiny DN v období rokoch 2008 až 2010 zavinené vodičom motorového vozidla.

  Obr. 6 Dopravná nehodovosť z hľadiska príčin v rokoch 2008 – 2010

 

Ako vidíme porušenie základných povinností vodiča a nesprávny spôsob jazdy boli v roku 2008 najčastejšími priestupkami, ktoré mali za následok vznik DN. V ďalších rokoch došlo k dosť výraznému poklesu týchto nehôd. Obrázok odráža celkový úbytok DN.

Koncentrácia iba na ľudský faktor (napr. formou výchovy, výcviku, dozoru, sankcií) nemôže nikdy priniesť odstránenie 90 % nehôd ale iba 10 – 20 %. Problémom je to, že neexistuje presná definícia pojmu zlyhanie ľudského faktora. V skutočnosti ľudský faktor pôsobí pri vzniku všetkých DN. Ale každá DN je priesečníkom mnohých okolností, ktoré vstupujú do hry. Tieto okolnosti sa musia odhaľovať pomocou podrobnej analýzy.

 

Technický stav dopravného prostriedku

Aj vďaka tzv. šrotovnému prešiel vozidlový park v SR výraznou obmenou a technický stav vozidiel sa zlepšil. Zlý technický stav však nemá až tak veľký vplyv
na nehodovosť, ako je to napríklad u ľudského faktora.

 

Pod zlý technický stav vozidla, ktorý má vplyv na nehodovosť by sa dali zaradiť podľa mňa tieto skutočnosti:

  • nedostatočná funkčnosť bŕzd,
  • nedostatočné osvetlenie vozidla,
  • výrazné opotrebovanie pneumatík,
  • zlý výhľad z vozidla,
  • poškodenie elektroinštalácie, hlavne u starších vozidiel môže dôjsť ku skratu a k vzplanutiu vozidla.

 

Myslím si, že DN zavinené zlým technickým stavom by sa dali aj znížiť, ak by majitelia svoje automobily pravidelne kontrolovali a všímali si zmeny v správaní vozidla. Takisto dosť závažné je aj preťažovanie nákladných automobilov. Cestná sieť je preťažená a veľa hlavných úsekov vedie cez obce, pričom dochádza aj k poškodzovaniu majetku ľudí. Kvôli preťaženiu nákladných automobilov sa na cestách tvoria trhliny neskôr jamy a diery, ktoré už môžu byť potenciálnym rizikom pre účastníkov cestnej sieti.

 

Faktor prostredia

Do faktora prostredia patria – prírodné podmienky - hmla, dážď, sneh, blato, teplota vozovky, ročné obdobie a technologické podmienky – viditeľnosť a rozhľadnosť vodiča na cestnom úseku, drsnosť vozovky a iné faktory, ktoré môžu mať vplyv na DN. Samotným spúšťačom DN je často aj nepozornosť vodiča alebo neprispôsobenie jazdy podmienkam okolia. Ľudia nedokážu odhadnúť svoje schopnosti pri vedení vozidla v takýchto podmienkach a často krát zbytočne riskujú.

 

Nepredvídateľné udalosti

DN je niekedy zhoda náhodných udalostí alebo neočakávaných situácií a reakcií. Medzi takéto udalosti by som zaradil napríklad:

  • vbehnutie zvieraťa do cestnej dráhy,
  • zosuv pôdy (prepadnutie vozovky),
  • padajúce skaly na vozovku,
  • teroristický útok,
  • náhle záplavy.

Vytvorte si web zdarma! Webnode