Identifikácia KNL na cestných komunikáciách v SR podľa SSC.
Identifikácia KNL vychádza z toho, že DN nie sú rovnomerne rozdelené na cestných komunikáciách, ale v určitých lokalitách sa vyskytujú častejšie, ako v iných. Takéto rozloženie sa dá vyjadriť zákonom Poissonovho rozdelenia.
Zákon Poissonovho rozdelenia pravdepodobnosti vyjadruje vzťah:
kde:
P(x) - je súčtová pravdepodobnosť vzniku práve x kritického počtu DN alebo kritického počtu následkov pri
DN za rok na zvolenej normovanej dĺžke cestnej siete v určitom územnom celku v empirickom
štatistickom súbore pri zvolenej štatistickej istote,
m - parameter, ktorý vyjadruje priemerný počet DN alebo následkov pri DN na cestnej sieti podľa
zvoleného ukazovateľa nehodovosti, v určitom územnom celku,
x - vypočítaný kritický počet nehôd, alebo kritický počet následkov pri DN za rok na jednotke dĺžky
cestnej siete s istou pravdepodobnosťou,
P - miera štatistickej istoty v % v určitom územnom celku,
e - základ prirodzeného logaritmu.
KNL je podľa Ssc lokalita na cestnej sieti v max. dĺžke 500 m s evidentne kritickým počtom DN alebo kritickým počtom následkov pri DN vo vzťahu k cestným podmienkam. Na to, aby sa nehodová lokalita stala kritickou, musí byť splnená podmienka, že skutočný počet DN (PDN) alebo skutočný počet následkov pri DN (PNDN) na normovej jednotke dĺžky cestnej siete a v sledovanom územnosprávnom celku je rovný alebo väčší, ako vypočítaný kritický počet DN (KPDN) alebo kritický počet následkov pri DN (KPNDN) pre sledovanú cestnú sieť v určitom územnosprávnom celku v priebehu jedného kalendárneho roka. Kritický počet DN sa určí exaktným postupom.
Z toho vyplýva, že:
PDN ≥ x (KPND)
PNDN ≥ x (KPNDN)
kde:
PDN – skutočný počet DN
PNDN - skutočný počet následkov pri DN
KPND – vypočítaný kritický počet DN
KPDN - kritický počet následkov pri DN
x - exaktne vypočítaný kritický počet DN, alebo kritický počet následkov pri DN vypočítaný zo vzťahu
Poissonovho rozdelenia pravdepodobnosti
Čím väčší je rozdiel medzi skutočným PDN (PNDN) a KPND (KPNDN), tým pravdepodobnejšia je podmienka, že kumulácia týchto DN nie je náhodná, ale je spôsobená príčinami z komplexu prvkov, ktoré negatívne pôsobia v mieste alebo úseku lokality v dobe vzniku DN.
KNL na diaľniciach a na cestách I. a II. triedy sa určujú z hľadiska :
- počtu dopravných nehôd,
- následkov dopravných nehôd.
Opakujúca sa KNL – je taká KNL, ktorá sa počas uplynulých 5 rokov sústavne vyskytovala v zozname kritických nehodových lokalít z hľadiska počtu dopravných nehôd. Za OKNL sa považuje aj taká KNL, ktorá sa počas uplynulých aspoň 2 rokov sústavne vyskytovala v zozname KNL z hľadiska následkov dopravných nehôd.
Mapa OKNL z hľadiska počtu DN na R1 a na cestách I triedy v SR v roku 2009
Mapa OKNL z hľadiska následkov DN na cestáfch I a II triedy v SR v roku 2009
SSC predkladá zoznam KNL:
- Ministerstvu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR (MDVRR SR),
- Oddeleniu bezpečnosti cestnej premávky,
- Jednotlivým správcom ciest,
-
Vyšším územným celkom (VÚC):
- Cesty II. triedy - investičným výstavbám a správcom ciest
- Cesty I. triedy - Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).
Zoznam KNL predstavuje dôležitý a nevyhnutný podklad na kvalifikované zostavovanie investičného plánu, ako aj plánu opráv a údržby ciest. Je potvrdené, že správne navrhnuté a vykonané opatrenia na cestných komunikáciách znižujú príčinu vzniku DN. Počet DN by sa podstatne znížil za predpokladu zvýšenia finančných prostriedkov správcom ciest na realizáciu navrhnutých opatrení. Medzi veľmi závažné KNL na cestách I. triedy patria OKNL, ktoré si vyžadujú na rozdiel od údržby komplexnú prestavbu úseku cesty.